"BAK MASKEN"

Portretter og Dyreportretter Bilder i Conté 6. - 27. november 2007

Galleri Utherus, Nøsteboden

Avisomtale fra Byavisen nr. 29 2007 om utstillingen "Bak Masken":

Går "Bak Masken"

Muriel K. Sandberg står bak utstillingen "Bak Masken" - Portretter og Dyreportretter som står i Galleri Utherus, Nøsteboden.

Muriel K. Sandberg er illustratør og billedkunstner. Hun har en solid kunstutdannelse i ryggen, blant annet ved Schule für Gestaltung i Zürich og et treårig studium ved Kunsthøgskolen i Bergen, Institutt for illustrasjon og grafisk design. Hun er en meget allsidig billedkunstner, som i tillegg til illustrasjoner i pastell, kull, akvarell, blandingsteknikker, malerier og grafisk trykk, har illustrert barnebøker og laget plakater og kulisser til ulike teaterstykker. Sandberg bor og arbeider i Bergen.

Hyller Astrid Lindgren

Ett av bildene fra utstillingen har tittelen: Duedronningen - en hyllest til Astrid Lindgren". Kunstneren har alltid hatt et spesielt forhold til den svenske barnebokforfatteren som ville fylt hundre år i forrige uke. - Jeg hadde sporadisk brevkontakt med Astrid Lindgren fra jeg var 8 år gammel. Det begynte med at jeg sendte henne tegninger jeg hadde laget og fortalte henne at vi hadde fødselsdag på samme dag. Lindgren sa at hun aldri tenkte spesifikt på barn mens hun skrev, men at hun hadde barnet levende i seg. Jeg slutter meg til disse ordene sier Sandberg.

Hun forteller at hun hittil har fått fin respons og tror at utstillingen kan være spennende både for kunstinteresserte og alle andre i Bergen som ønsker å få seg en annerledes billedopplevelse i høstmørket.

Egen kommentar til utstillingen:

Teknikken jeg bruker til bildene mine i utstillingen "Bak Masken" er farget conté (pastell/presset kull). Jeg legger stor vekt på komposisjon og detaljer, noe som gjør arbeidet svært tidkrevende. Jeg har spesialisert meg på denne teknikken gjennom de 10 siste årene, etter at jeg avsluttet min utdanning ved SHKD i 1997. Conté er et nokså porøst materiale, som trenger varsom og tålmodig behandling. Det tåler ikke direkte berøring og må fikseres i flere omganger under arbeidsprosessen. Selv er jeg fascinert av nettopp denne skjørheten som denne pastellkritt-varianten har - den er mer tander og forgjengelig enn noe annet kunstmateriale, slik at det ferdige bildet nødvendigvis må beskyttes bak glass for å ikke ødelegges av berøring, trykk osv. Porøsiteten gir dessuten bildet et dust, litt drømmeaktig preg som jeg synes passer godt til min uttrykksform, og ikke minst til motivene i "Bak Masken", hvor jeg nettopp tar utgangspunkt i temaet forgjengelighet. Jeg bruker vanligvis fra 2 - 4 uker på et bilde.



Bilder fra utstillingen